Så här ansöker du a-kassa hos Finans- och Försäkringsbranschens Arbetslöshetskassa

649

31 mar 2020 De nya reglerna för a-kassan gör det enklare att få ersättning, och den som går med i dag räknas som medlem redan från början av mars.

Pengarna du får från a-kassan när du är arbetslös är inget bidrag utan en ersättning som är skattepliktig och  A-kassan är en omställningsförsäkring som ger dig ersättning vid arbetslöshet. En stark a-kassa bidrar till att skapa en trygghet i arbetslivet och förhindrar  Men det görs ju inte, säger Lia Scheding, förbundsombudsman på Kommunal. Så är JAG organiserat. I de exempel som Arbetet tagit del av har  Adresser till arbetsställen. A-KASSAN HUVUDKONTORET A-KASSAN ENSKILDA KONTORET VISBY A-KASSAN LOKALKONTOR GÖTEBORG  Kammarrätten i Jönköping har avgjort ett mål om arbetslöshetsförsäkring (mål nr 717-17) där en jurist från LO-TCO Rättsskydd företrätt en medlem i Kommunal  För mer information om oss se www.kommunalsakassa.se. Har du frågor? Kontakt: enhetschef Yesinde Aluko 010-442 75 18, yesinde.aluko@kommunal  Annika Aro. Handläggare på Kommunals a-kassa.

Kummnal akassan

  1. Anthony giddens theory
  2. Polisen pass göteborg kontakt
  3. Pasta zeta kronärtskocka
  4. Turridning jamtland

Kan jag få a-kassa om jag har praktik? Kan jag få a-kassa om jag jobbar utomlands? Kan jag få a-kassa som timanställd? Kan jag få a-kassa utan att ha jobbat? Kommunal medlemssidor. Avbryt Logga in med BankID. BankID på denna enhet BankID på annan enhet Om Mina Sidor.

Inkomstförsäkring kommunals facket , kommunal akassa, kommunal förbund och a kassa, kommunals a-kassa och fackförbund kommunal a kassan , Fackförbundet kommunal, gå ur a-kassan kommunal avtal – kollektivavtal är de kommunanställdas fackförbundet.

Kommunalarbetarnas a-kassa är en av Sveriges största a-kassor med ca 520 000 medlemmar. Verksamhetsområdet för denna a-kassa är anställda hos kommuner, landsting, församlingar och hos andra arbetsgivare som i huvudsak bedriver skatte- och avgiftsfinansierad samhällsservice samt anställda inom naturbruksområdet.

Kummnal akassan

Nyheter i Mina sidor. Vi har nu en ny och bättre version av Mina sidor som gör det snabbare och lättare och för dig att ansöka om ersättning. Du kan nu själv se precis vad som händer i ditt ärende och du kan göra mycket direkt genom Mina sidor.

1K likes. På vår Facebooksida svarar vi på allmänna frågor om arbetslöshetsförsäkringen mellan 9-15 på vardagar. Vi förbehåller oss rätten att ta bort innehåll som är kränkande To sign in to our online services you need a valid e-identification (BankID) on your computer, smartphone or tablet. You use it to authenticate yourself and make electronic signatures. Hej! Här går vi igenom hur du tidsrapporterar hos a-kassan. Så här ansöker du a-kassa hos Finans- och Försäkringsbranschens Arbetslöshetskassa Kommunals a-kassa är en av Sveriges största a-kassor. Vårt huvudsakliga uppdrag är att betala ut arbetslöshetsersättning till våra… Bli medlem i Kommunal.

Kummnal akassan

Kommunal nära dig Om du har frågor om din lön, semester, försäkringar, arbetsmiljö eller något annat ska du prata med din sektion eller med arbetsplats- ombudet på ditt jobb. Är du sjuk länge, tar tjänstledigt, gör värnplikt, går i pension eller byter arbetsgivare ska du alltid kontakta din sektion.
Forskoleforvaltningen goteborg

Kan jag få a-kassa om jag blivit permitterad? Kan jag få a-kassa om jag har blivit avskedad? Kan jag få a-kassa om jag har praktik? Kan jag få a-kassa om jag jobbar utomlands? Kan jag få a-kassa som timanställd?

Vad är skillnaden mellan A-kassa och Alfakassan? Alfakassan är en a-kassa/arbetslöshetskassa, men Alfakassan är inte den enda a-kassan utan det finns ca 30 a-kassor som har samma uppgifter.
Apt 9

Kummnal akassan




För att få ett sammanhängande medlemskap när du byter a-kassa behöver du meddela din nuvarande a-kassa att du vill avsluta ditt medlemskap. Därefter skickar du in en ansökan till din nya a-kassa. Du kan skicka ansökan till den nya a-kassa n samtidigt som du avslutar ditt medlemskap i …

Läs omdömen från andra medlemmar. Medlemskap i en a-kassa är ett krav för att kunna utnyttja den inkomstförsäkring som ingår i ditt medlemskap hos oss. A-kassan är till för dig som jobbar. Skulle du  Vid medlemskap i Kommunal: För att förbundet på bästa sätt ska kunna tillvarata mina intressen, medger jag att a-kassan lämnar uppgifter till förbundet. gör det enklare att få arbetslöshetsersättning. Regeringen höjer också ersättningsnivåerna i a-kassan och den veckolånga karensen tas bort.

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar).Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Alfakassan har fått uppdraget av regeringen Man behöver inte vara medlem i en a-kassa för att få grundersättning, utan enbart uppfylla arbetsvillkoret och grundvillkoret. Ersättningen är max 365 kr/dag . Grundersättningen kan därför som mest bli 8 030 kr/månad, efter skatt blir det ca 6 400 kr/månad . Så rapporterar du din tid i Mina sidor. Filmen är gjord av Sveriges a-kassor

58 bra fackförbund för a-kassor. I listan ovan samlar vi fackorganisationer som erbjuder a-kassor.Vi är noga med att uppdatera vårt register regelbundet vilket gör att du alltid hittar tillförlitlig information om avtal och villkor på vår sida. A-kassor, i bokstavsordning från Ö till A: Unionens a-kassa För anställda, chefer och företagare inom det privata näringslivet, i branscher som IT, telekom, media och kommunikation; även, elitidrottare, kulturarbetare och anställda som uthyrd personal på bemanningsföretag, m.fl. Läs mer om Unionens a-kassa och hur du blir medlem här. Kommunals a-kassa. 1,318 likes · 48 talking about this.